Over Stichting Mullai

Op tweede kerstdag 2004 is ook Sri Lanka hard getroffen door de verwoestende tsunami. Dit was voor Anton Thurayappah, de huidige voorzitter van stichting Mullai, aanleiding om vanuit Nederland hulp te bieden. Anton komt zelf uit de regio Mullaitivu. Na de oprichting in 2005 heeft de stichting Mullai gezorgd voor opvang van wezen en kansarme kinderen die getroffen waren door de tsunami.

Een aantal jaar na de tsunami is het gebied getroffen door een oorlog tussen het leger van de regering en de Tamil Tijgers. Deze oorlog heeft veel slachtoffers gemaakt en een groot deel van de regio is hierdoor verwoest. Ook door de stichting Mullai gerealiseerde projecten zijn hier helaas door vernield.

Inmiddels is het rustig in de regio en 10 jaar later werkt de stichting Mullai nog steeds in het gebied. De opvang voor kansarme kinderen gebeurt niet meer centraal, maar meer familiegericht en kleinschaliger. In Mullaitivu zijn geen grote internaten meer. In plaats hiervan is er meer gezinsopvang. Door dit alles zijn vanaf 2013 de doelstellingen van de stichting veranderd:

Het ondersteunen van kleine groepen kansarme kinderen middels kleine projecten in de plaats Mullaitivu in de regio Koolamurippu. De stichting heeft contact met een vaste contactpersoon die de hulpbehoefte inventariseert en een begroting stuurt. De huidige contactpersoon is Edwin Selvaratnam. Hij adviseert en hij zorgt voor de coördinatie en uitvoering van projecten.